torsdag 10 oktober 2013

Stockholms internationella seriefestival 2013

Och trots att jag ställde in mig på att blogga mer och se till att inlägget om "SIS" i år skulle komma ut i bra tid så blev det visst som förra året att det skrivs 3 månader innan nyår! 

Fast det är klart jag har gjort mycket annat......och jag har varit rätt lat och omotiverad genom att sitta här hemma helt själv. Jag behöver verkligen sitta bland folk och arbeta med andra, det går inte annars. 
Men med det så kan jag lugnt säga att även om jag inte fick klart allt jag ville så har det utan tvekan VARIT DEN BÄSTA SERIEFESTIVALEN HITTILLS!!!

Seriöst, det har nog aldrig varit såhär kul eller gått såhär bra med försäljningen under något år som jag varit där! :)
Ett fantastiskt roligt tema i år med, nämligen: Eskapism! Det vill säga science-fiction, fantasy och superhjältar, vilket är allting som jag gillar och älskar över allt annat!!!! 








(Fanart av "SIS-bruden"och hennes.......glass...... Ehm iallafall så var detta mitt bidrag bland många andras som fanart till Loka Kanarps maskot till seriefestivalen i år.)




 


















Så till detta hade jag då förberett och jobbat med en hel del projekt.....som inte blev klara. De hade förmodligen blivit det om det inte var för min första serie som var helt i färg som tog sådan lång tid att färdigställa. Men jag tar mig hellre tid att få klart ett riktigt bra verk än levererar tre stycken halvfärdiga alster. Ingen gillar sådant oavsett på vilken nivå av professionalitet du säger att du är. 

Salamander #1: Brave new world var min stora serie att komma med i år (även om den bara var 8 sidor lång, lol) och är som sagt startskottet för min officiella serie av korta berättelser som utgör den första "grafiska romanen" av Salamander! Helt i vattenfärg till och med! 


 

Uj, uj, uj var detta ett helvete att få avslutat! Den tog mig två månader allt som allt att göra färdigt och håll i tanken att detta var första gången jag arbetat i vattenfärg med. Anledningen till det är att den typen av färg passar den filosofiska natur och atmosfär plus att jag verkligen gillar att färglägga såhär.

Den sålde oerhört bra! Av alla 25 ex som kom från tryckeriet så har jag nu endast 2 kvar 8D!!!
Och det var inte allt heller, under festivalen kom det inte bara ett par som skötte en finsk tidning som ville recensera den för att de tyckte den såg så häftig ut utan ett gäng kineser med en enorm filmkamera som ville att jag skulle hålla upp min tidning och representera seriefestivalen i en intervju....




I MIN SUPERHJÄLTE-DRÄKT!!!!!
Thats right, biatches! CH teh man aka The Coiledserpent!!!
Tänkte jag måste slå till nu när de har eskapist som tema, med andra ord "mitt" tema, för en gång skull! Men jag tänker nog låta den Ringlande ormen återvända mer i framtiden ;). Vem vet....han kanske får en egen hemsida snart! (Hint, hint, nudge, nudge!)

Det blev snabbt mycket populärt hos bekanta såväl som hos främmande kunder kan jag lova!

(Jag och min bordskamrat Daniel Aronsson från Vingåker, även han är en oerhört duktig serietecknare! 
Check him out.) 


Nej men som sagt det gick oerhört bra i år och jag träffade som vanligt många bekanta vänner och bekanta. Men en annan höjdpunkt i år var att jag äntligen fick träffa den danske serieskaparen Peter Madsen som tecknar de välkända Valhall-serieböckerna. Vi var nere en sväng, Jag, Danne och hans polare Jeanette till Science-fiction bokhandeln och vem får vi inte se som sitter där om inte Madsen i egen hög person som signerar böcker! Jag blev lite chockad då jag hade för mig att jag läst att han skulle signera på seriefestivalen. Så jag rusade tillbaks till kulturhuset för att hämta de album jag tog med för signering. Jag fick säkert stå där i kön på SF i två timmar men det var lätt värt det!

Och så fick jag såklart veta dagen efter på lördagen att han var där ock signerade trots allt! XS Yaaay.




Men jag fick med mig en liten polare från SF iallafall hehehehhehehheheehe! 

Resten av festivalen hade de vanliga föreläsningarna, gruppsamtalen med utländska tecknare och kända svenska tecknare som jag känner att jag inte riktigt orkar gå in på. No offense med detta är mest tänkt att handla om mina personliga upplevelser från festivalen. 



 



En av de stora höjdpunkterna var mina gamla klasskamrater Robin Larsson och Robert Pettersson´s serie: Rob & Bob med vänner #1. Deras egen tryckta-serietidning så att säga med andra tecknare som medverkar med egna verk (därav "med vänner" biten i titeln). En bra serie :) jag gillade den mer än vad jag trodde då jag vanligtvis inte är så intresserad av denna typ av serier men det var många förutom R & B´s verk som jag fann tillgivande!

   



 

Det blev party senare på kvällen såklart ;).












Fick även Medley #1 signerad av Lisa Medin! Jag minns för kanske bara 5-6 år sedan när det var mitt första år på SPX (som det hette då, mycket bättre än "SIS") och hon sålde egentryckta "Fanzines" och det var Medley nr 5 som jag köpte. Det är verkligen häftigt att se hur mycket som har förändrats på bara några få år! Jag har själv funderat över att blogga om Medley här så vi får se hur det blir med det i framtiden. 

Men allt som allt så känner jag mig mycket nöjd och hittade så mycket bra saker att köpa under min tid i stockholm! Jag tänker nu bland annat satsa på att få ihop de verk som jag inte hann med detta år till nästa gång! Har en oavslutad äventyrsserie från serieskolan i Malmö som fortfarande inte blivit avslutad ännu bla annat XS. 


Mitt lilla bord.


Lite serier som jag köpte.

Det blev heller inte som jag tänkt i år med att skicka in serier till tidningen Utopi, så jag får satsa på det nästa år istället och planera lite bättre nu helt enkelt. Göra mitt bästa iallafall. Jag har en hel del idéer som skulle kunna funka bra i form av korta serier.
   

    

Detta kanske inte var ett så värst detaljerat inlägg men det är mest för att jag redan lagt upp foton och pratat om detta i stor del på Facebook där jag mest skriver numera.

Ni kan alltid kolla in mer bilder där, sök bara på Christoffer Hjalmarsson så lär jag dyka upp.
Det var allt för denna gången, ser fram emot nästa år!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar