torsdag 1 augusti 2019

Tips till serieskapare därute och vad jag hållit på med den senaste tiden


Hej vänner!
Jag är dålig på att blogga och funderar nästan lite halvt på varför jag har kvar den ärligt talat.
Det känns inte lika modernt som det än gång gjorde och jag lägger mest upp saker på andra sociala medie sidor som Facoebook och Instagram som sagt.

Jag är heller inte säker på vad som får visas här tack vare EU´s nya internet regler och filtrering av upphovs bilder och länkar . Det var därför mitt senaste inlägg för några månader sen om den fantastiska filmen Spider-Man: Into the spider-verse inte verkade synas så bra och varför det ser så illa och rörigt ut som det gör på bloggen. Ber om ursäkt för det men jag hade varken tid eller ork
att fixa det just då.

Jag har varit väldigt upptagen med att försöka komma in på en utbildning för Spelgrafiker med
som jag hoppas ska kunna leda till ett heltidsjobb med. Jag älskar serier och jag gillar att skapa serier men det är inte något som är lätt att livnära sig på. Jag har visserligen varit dålig på att skicka in vad jag har gjort till förlag och lägga upp dom online men jag känner folk som gjort sånt i flera år och som fortfarande inte kan livnära sig på det.

Jag är nu liksom i den åldern där man måste ta tag i saker och bestämma vad man ska göra av sitt liv. Det är hemskt jobbigt och tungt men så är det. Jag kommer nog aldrig att sluta göra serier men saker kommer i vägen i livet som man måste prioritera om man vill komma någon vart, både jobb och privat.








Portfolion till Tv-Spels utbildningarna 
Det tog mig flera månader att bara lära mig själv hur man jobbar med 3D program bland annat men tillslut så hittade jag youtube videos som var bra tutorials och som jag kände förklarade och visade saker på ett sätt som jag kunde förstå. Jag kom däremot inte in i år heller och känner mig väldigt utbränd efter att ha misslyckats två år i rad efter allt hårt arbete. Jag säger inte att det är synd om just mig för jag vet att jag och många andra bra skapare söker till dom här skolorna men kommer inte in då dom bara accepterar några få stycken.


Tips till serieskapare och angående min Salamander serie
Jag har gjort en bit på nya Salamander serien som jag känner behöver göras klar då förra numret slutade med en jobbig cliffhanger. När det kommer till det numret så blir det förmodligen det sista jag gör av den serien. Ett råd till ni som vill göra serier, särskilt till er "Fanzinister" som är som jag och som inte jobbar för något stort företag och har det som levebröd: gör inga stora och långa verk.

Såvida ni inte har en figur som ni känner att ni kan sätta i många olika situationer som både kan kännas bra att skriva i allvarliga historier och mer lättsamma historier så gör inte en längre serie av det. Gör korta, mer episodiska serier där varje nummer är ett äventyr som har en början, mitt och slut i sig men få inte till det som att det tvunget kommer att komma en fortsättning på det hela.

Ni vet nämligen inte om ni kommer att kunna leva upp till det ansvaret att kunna få till resten av delarna på ert långa epos. Sen så kan det mycket väl hända att ni tröttnar på huvudkaraktären ni gör i serien eller iallafall att göra berättelser om den specifika ton och genre som den figuren håller sig i men som denne bara passar in i. Med Salamandern så har jag en specifik värld, och dyster och allvarlig genre som han befinner sig i och han är en mycket allvarlig karaktär med mycket lidande i sig. Det är det som gör honom så stark att han lyckas fortsätta iallafall men det blir ändå för mycket av det hela och det blir svårt att göra honom mer flexibel i sin personlighet utan att det känns som att man totalt bryter hans karaktär.

Den post-apokalyptiska träskvärlden med monster som han är i gör det också väldigt begränsat för mig då det inte är som många andra superhjälteserier där dom figurerna utforskar andra världar, städer och miljöer vilket känns väldigt töligt efter ett tag då jag gillar väldigt många olika saker. Mina serier har även varit väldigt mörka och bittra i överlag även om jag klämt in små stunder av humor här och där och jag känner att jag måste få göra en serie om en figur som har mer utsträckning, som det både kan bli både allvarligt och humoristiskt med.

Saker förändras, människor förändras, jag förändras. När man gör eskapism så vill man komma bort från ens bittra och tråkig tillvaro för att fly in i en värld där allt är möjligt och som lyfter upp en. I Salamander´s värld är mycket möjligt men bara inom den dystra och mörka tonen.

Inget är omöjligt såklart och man ska aldrig säga aldrig och jag kanske gör mer Salamander serier i framtiden men just nu så vill jag bara försöka få nästa nummer gjort och få till ett form av mellan slut så att säga. Vad jag menar med det är att nästa nummer inte kommer att avsluta Salamanders långa berättelse definitivt men det kommer att ge en bra känsla av hopp för honom i nuläget. Han ser ljuset i slutet av tunneln utan att han har kommit dit än om man säger så.

När det kommer till hela det projektet så känner jag mig väldigt stolt över hur ambitiös och driven jag varit för hur mycket jag planerat och skrivit om det men också som att jag tagit mig mycket vatten över huvudet och behöver rätta till det och förklara mig själv för er nu innan det är för sent.


Varför jag inte vågat lägga upp så mycket online
Det är också sånt här som är anledningen till varför jag inte startat en Kickstarter, Indiegogo eller till och med Patreon för att få in pengar till mina serier. Vet ni inte vad det är så googla det, jag vet inte vad jag kan dela här längre ärligt talat.

Hursomhelst så kan det hända att det dyker upp tonvis med pers som gillar Salamander serien, följer mig och som ger pengar till mig för att jag ska fortsätta göra den serien och bara den serien vilket gör att jag blir fast i det och inte kunna ta mig ur det utan att väldigt många blir arga och missnöjda med mig. Jag förstår dom såklart om det blir så men det är ärligt talat mer än vad jag klarar av.

Jag har länge planerat att få till en Patreon där man kan donera till mig månadsvis eller när det nu blir att en serie jag gör kommer upp online men jag måste ha någon enstaka sak som jag kan göra många olika grejer av utan att det känns som något helt annat.

För att förenkla vad jag skriver: om man har en bra karaktär/seriefigur så kan man sätta den figuren i vad som helst och det blir bra. Vilken miljö som helst, vilka scenarion som helst och få honom/henne att interagera med vilka andra karaktärer som helst och det bara blir guld av det hela.

Det är vad jag behöver och jag tror att jag har en figur som är perfekt för det. Han kan både vara allvarlig, komisk, dramatisk, häftig etc.




Clive Topperman som är tjuven/äventyraren känd som Natträven från min serie Sons of plunder! Vi får se hur det blir framöver, jag tänker inte sätta något i sten just nu men jag känner mig väldigt säker på honom. Jobbar på hans karaktärsdesign med just nu och som ni märker så ser han ganska annorlunda ut från fanzinet som jag släppte 2014. Tack och lov.



Jag tycker nog att det är bäst när serier är karaktärsdrivna och inte när det är en stor handling som måste driva karaktären. Det gör det mycket enklare för er därute med så glöm inte det.

Det är många amerikanska och europeiska och Japanska serier jag läst som är långa och där en berättelse sträcker sig igenom flera nummer. Jag känner mig oftast väldigt inspirerad och tagen av dom men det gäller att vara realistisk och förstå hur mycket man själv kan klara av.

Börja med en kort berättelse med din figur som har ett slut i den serien och som du inte lägger upp en fortsättning på i slutet. Du kan lägga in vissa smågrejer som andra karaktärer som dom bara nämner eller farliga platser som kanske kan utforskas i kommande nummer men lägg inte för mycket tyngd på det och till det att nästa nummer kommer handla om det för du vet inte hur det blir framöver.

Detta blev helt plötsligt fruktansvärt långt men jag kände att jag behövde få det ur mig så att ni vet hur det ligger till med mig. Jag har inte många fans men jag vet att jag har en liten skara och ni förtjänar att veta. Så är det.


Jag hoppas ni har en bra dag och önskar god fortsättning på er och bara så att ni vet så mår jag bra det känns bara som att det blir lite mycket med allt detta.

Tjao! 😀















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar