onsdag 14 december 2011

Jag har blivit rescenserad i Bild och Bubbla!




Så då har det äntligen blivit av! I förra veckan så blev jag informerad av min gode serietecknar-broder: Robin Larsson att jag äntligen fått mina serier recenserade i nordens största dagsartikel för svenska och utländska serier.
Jag lämnade in mina två storslagna fanzines till min lärare Fredrik Strömberg som också är redaktör på B&B, och som sedan blivit recenserade av Martina Stoltz som ni kan se ovan.
Känner att kritiken är både bra och rättvis. Mycket av det som skrivits är sånt som jag redan har hört innan men som fortfarande behövde tas upp. Jag får lätt beslutsångest och sjunker ibland n för mycket i detaljerna när jag tuschar. Dessutom så händer det att jag ibland slarvar med det som är mindre intressant att teckna (vilket det ska bli ändring på framöver).
Källan var ju som sagt mitt första fanzine så då är det ju naturligt att det blir lite felsteg.
Salamander däremot var en serie jag gjorde ganska nyligen men det var också innan jag lärde mig att testa nya redskap på serieskolan som Pensel och Stålstift så därför förstörs mina teckningar lite grann av tuschpennorna (det blir lite kladdigt).
Gjorde en liknande tabbe med en uppgift vi gjorde på teknikillustratörs utbildningen här i Arvika men som jag fixat till nu. Får ta och lägga mer fokus i bilderna med som sagt. Ett stort misstag jag gjorde med Salamander var dock att jag skriver att Rip är en ödla.
Vad är det för fel med det undrar ni? Jo som min klasskamrat i serieskolan: Joakim Derlow påpekade för mig så är salamandrar inte ödlor :P de är groddjur. De är inte ens reptiler utan amfibier.
Rip var ju ursprungligen en ödla och en sedan så tyckte jag att "SALAMANDER" var en jäkligt cool titel och bestämde mig för att köra på det.
Nu har jag däremot gjort min efterforskning och tänker därmed göra en ny design på Salamandern som matchar bättre med vad han är.


Slutligen vill jag kommentera dessa bilder. Den till vänster är ju då från "Källan" (det blev visst inte så intressanta bilder från mina serier som jag tänkt mig, men, men) och är en mycket obehaglig (fast lite överdriven) "våldtäckts scen som är påväg att ta fart. Hade allvarligt talat glömt bort hur skrämande den scenen faktiskt är :S.

Och till höger så har vi då en bild från en annan serie som Robin fick med när han scannade in detta till mig. Det är Lilla Magasinet Nr.1 av Emelie Stigwan. En annan klasskamrat till mig som gick på serieskolan och som gör roliga, gulliga serier om djur, bröd och annat gott och blandat med vissa fräcka skämt som gör att detsticker ut :). Rekommenderas.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar