tisdag 9 september 2014

Salamander: Nature vs Nurture sida 1 och lite om mina seriers framtid i allmänhet



 Sida 1 från min nya Salamander-serie! Då jag lyckades få klar den i tid (typ), ivägskickad och har fått sova ut XS så kan jag utan stress och påfrestningar lägga upp lite innehåll från mitt senaste alster!

Jag blev väldigt nöjd med den (förutom sida 5 som blev skit då jag fick stressa klart den för att hinna i tid men den blev acceptabel iallafall och man förstår vad som händer.) Jag kan glatt meddela att de tagit med den i Altcom antologin och den kommer att släppas på festivalen i Malmö i början av November!!! 

Det är något av det bästa jag skrivit och tecknat/målat i överlag och jag har redan kommit en bra bit från den tidigare Salamander serie som jag släppte förra året. På tal om det så är det faktiskt en av anledningarna till att jag lägger upp detta. Jag känner mig helt okej med den tidigare serien men den visade sig ändå vara mer av ett tidigt experiment rent stilmässigt då jag i princip just börjat med vattenfärg så jag kommer nog inte att räkna med den i kontinuiteten även fast den är titulerad som "del 1". För just detta nummer är inte direkt en uppföljare på den. 








Faktum är att den nya går igenom mycket av det som togs upp i förra nummret. Man kan nästan säga att den är som min "Evil Dead 2" det är en uppföljare fast en remake på samma gång :P 
Fast ärligt talat så borde den serien varit mer som den här nya då det är en mer episodisk historia med ett slut även om man lätt kan göra en möjlig fortsättning på det.

Texten är på engelska eftersom att det var ett krav till den antologi som jag skickade, men jag kan enkelt ändra texten till svenska om så behövs till nästa års SIS. Vi får se. 

Jag har i vilket fall tänkt att utöka den med några sidor till av action och story då jag vet att serien fått en liten skara fans som jag inte vill göra besvikna och att komma tillbaka två år senare med bara sex sidor känns lite futtigt. 

Jag kommer att gå in mer på detaljer gällande Salamander seriens framtid och ni får ursäkta att det råkat bli såhär. Men ni vet.....LIVET kommer ivägen. Jag har varit på några praktikplatser nu och desperat försökt att få ett jobb så att jag får en säker inkomst medans jag tecknar på fritiden.
Och oftast när jag kommit hem så har jag varit helt utmattad och inte orkat teckna. 

Det har varit lite personliga dilemman med som jag inte tänker gå in på. Men annars så har det även varit så många grejer jag velat göra, olika serier både att få klart och skicka in till olika tidningar för att synas mer och komma ut. Jag har ju figurer och titlar som jag är mycket mer bekväm med att teckna och skicka runt till olika tidningar. Som Sons of plunder till exempel!!! 




(Lite mer humoristiskt stil än Salamander men fortfarande bra grejer!)

Det är inte lätt att vara en man full av ambitioner och drömmar nämligen, och jag är inte den snabbaste tecknaren direkt. Jag har heller inget kontrakt med något stort företag så att jag kan försörja mig på tecknandet (tror inte man kan göra det i sverige dock såvida man inte håller på med seriestrippar dagligen. Inte min grej direkt.)
Jag hade faktiskt idén att publicera Salamander som webbserie, typ 1 sida var fjärde dag eller iallafall 1 gång i veckan.

HA!!!

Javisst! Men den typ av stil och detaljer som jag vill göra och med vattenfärg dessutom. Jo ni, man kan allt vara lite väl tidsoptimistisk och dum ibland.....

Då blir det nog bättre att göra en till två serier med Salamander per år istället med ett rimligt antal sidor (eller nått sånt, jag vet inte riktigt ännu). Jag känner som så att hellre att det får ta lite längre tid så att det blir riktigt bra än att man stressar fram något så att det bara blir halvdant.
Salamander är ju som ett skötebarn för mig nämligen, jag har ju haft figuren sen jag var sex år, och fick självförtroende att dra tillbaka honom just nu på senare år och har sen dess jobbat på ett rätt stort epos som jag känner mig riktigt stolt över. Han har gått igenom en del ändringar genom åren kan man säga.




(Ugh....."The Lizard Rip"? Seriöst, "Dåtids-CH?"
Snacka om fel grammatik över hela stället alltså.
Och hans svans lyste rosa med vilket gjorde att den blev superstark.....XS
............................

Heavy-Metal krigaren i mig tjuter i protest nu alltså XD

Jag var 8 år när jag gjorde just denna serie då han var en ödla och biträdde sig i rollen som en mer typisk superhjälte i en stad där han bekämpade brott. Han var lite mer kaxig med ;P) 


Har ju flera episoder färdigskrivna på datorn redan. Och det kan jag lugnt säga er att hade jag inte tagit min tid med de historierna så skulle det inte ens vara hälften så bra som det är nu! Jag kollar bara bakåt på mig själv i det förflutna och förstår inte ur jag kunde ta vissa beslut gällande handlingen och karaktärer där alltså :P

Ni vet hur det är.

Så ja, det är vad jag har att säga om Salamander och mina övriga serier tills vidare iallafall. Hoppas ni gillar vad ni ser, känn er fria att kommentera nedan eller på Facebook och är det er födelsedag på er så grattis på födelsedagen!

Jag kommer att skriva mer inlägg inom kort, om årets Seriefestival i Stockholm bland annat och lite mer smågrejer om denna serie. Ha det bra så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar